|
Forum dyskusyjne Szafarzy Nadzwyczajnych Nadzwyczajny Szafarz Komunii Świętej, Posługi w Kościele Katolickim
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ma_ciej
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Piła Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 21:43, 15 Gru 2009 Temat postu: Literatura |
|
|
Diakonat stały w świetle Biblii i historii Kościoła
[ks. Ryszard Selejdak] 12,00zł
Książka przybliża niezwykle bogatą i ciekawą historię urzędu diakona, poczynając od Nowego Testamentu, przez epokę patrystyczną, wieki średnie, aż do czasów nam współczesnych. Ukazuje zadania diakona, jego rolę i miejsce w Kościele-miejsce sługi Boga, Ewangelii i wspólnoty kościelnej. Autor odwołuje się do ksiąg biblijnych, pism pisarzy chrześcijańskich, dokumentów soborowych, synodalnych i papieskich. Diakonat stały budzący w ostatnich latach bardzo żywe zainteresowanie w Kościele, jest cennym darem dla nowej ewangelizacji na progu trzeciego tysiąclecia.
Autor zaprasza do lektury zarówno przygotowujących się do diakonatu stałego, jak i wszystkich, którzy pragną lepiej poznać ten urząd.
Data dodania produktu: 15 październik 2009.
[link widoczny dla zalogowanych]
Diakonat stały. Dokumenty Soboru Wat. II i Stolicy Apostolskiej
[Pod red. ks. Ryszarda Selejdaka] 30,00zł
Ks. Ryszard Selejdak starał się zebrać najważniejsze dokumenty Magisterium Kościoła dotyczące diakonatu stałego, począwszy od Soboru Watykańskiego II. Określają one tożsamość diakonów stałych, ich formację zasadniczą i permanentną oraz zakres posługi. Znajomość tych dokumentów rzutuje na właściwe zrozumienie diakonatu stałego. Redaktor niniejszej publikacji ma nadzieję, że będzie ona pożyteczną pomocą dla wszystkich, którzy są zainteresowani dalszym zgłębianiem bogatej problematyki związanej z tym ważnym urzędem kościelnym.
Data dodania produktu: 15 październik 2009.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
custos
Dołączył: 02 Lis 2007
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Barczewo Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 19:29, 23 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
w Uzupełnieniu:
Tożsamość, duchowość, formacja i posługa diakonów stałych
Ks. Ryszard Selejdak
Wydawca: Niedziela
ISBN: 83-88389-71-8
Format: 155 x 230
Stron: 168
Rodzaj okładki: miękka
cena: 12.00 11.40 zł
Nota Wydawcy
Ks. Ryszard Selejdak podejmuje bardzo złożoną i budzącą coraz większe zainteresowanie problematykę diakonatu stałego. Ks. Ryszard Selejdak w sposób syntetyczny i praktyczny odpowiada na zasadnicze pytania: Kim jest dzisiaj diakon stały? Jakie są cechy charakterystyczne jego duchowości? Jaką formację należy zagwarantować kandydatom do diakonatu? Jak powinna wyglądać formacja stała diakonów? Na czym polega ich posługa? Książka może służyć pomocą zarówno już wezwanym do służby w diakonacie, jak i tym, którzy stoją przed decyzją podjęcia tego powołania. Do jej lektury Autor zachęca również wszystkich odpowiedzialnych w Kościele za właściwe rozeznanie powołań i formację przyszłych diakonów.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
custos
Dołączył: 02 Lis 2007
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Barczewo Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 21:57, 26 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Tytuł Diakonat stały w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II, posoborowego Urzędu Nauczycielskiego Kościoła i narodowych > Rationes institutionis diaconorum permanentium <
Podtytuł
Tytuł oryg.
Tłumacz
Miejsce wyd.
Wydawnictwo UKSW WARSZAWA
Rok wyd. 2010
Seria
Nr w serii
ISBN
Il. stron 451
Autor Ks. Ryszard Selejdak
spis tresci
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
Rozdział I
Diakonat stały w świetle Pisma świętego i historii kościoła
1. Terminologia związana z urzędem diakonatu
1.1. Terminologia diakonatu w świecie greckim
1.2. Terminologia diakonatu w Septuagincie i Wulgacie
1.3. Terminologia diakonatu w późnym judaizmie
1.4. Terminologia diakonatu w Nowym Testamencie
2. Diakonat w Dziejach Apostolskich (6, 1-7)
2.1. Problem tożsamości „siedmiu”
2.2. Próba rozwiązania problemu
2.3. „Siedmiu” jako odpowiedzialnych za grupę „hellenistów”
3. Koncepcja „diakonii” w 1 i 2 Liście św. Pawła do Koryntian
4. Diakoni i ich posługa w 1 Liście św. Pawła do Tymoteusza oraz w Listach do Rzymian, Efezjan, Kolosan i Filipian
5. Diakonat w epoce Ojców Apostolskich Kościoła
6. Okres świetności diakonatu
7. Epoka kryzysu i zaniku diakonatu
8. Okres odnowy diakonatu
8.1. Przedsoborowe próby przywrócenia diakonatu stałego
8.2. Decyzja Soboru Watykańskiego II dotycząca przywrócenia diakonatu stałego
9. Współczesna rzeczywistość diakonatu stałego
9.1. Kościoły z niewielką liczbą diakonów stałych
9.2. Kościoły cieszące się największym rozwojem diakonatu
ROZDZIAŁ II
Tożsamość diakonów stałych
1. Podstawy teologiczne
1.1. Teksty Soboru Watykańskiego II i Nauczania posoborowego
1.2. Sakramentalność diakonatu i wynikające z niego implikacje teologiczne
1.2.1. Ścisła więź diakonatu z Chrystusem
1.2.2. „Charakter” („znamię” lub „pieczęć”) sakramentalny diakonatu i „upodobnienie” do Chrystusa
1.2.3. Działanie diakona „in persona Christi Capitis”?
l.2.4. Działanie diakona „in persona Christi Servi” jako specyfika diakonatu
1.3. Diakonat w perspektywie episkopatu rozumianego jako „plenitudo sacramenti ordinis”
1.3.1. Jedność sakramentu święceń
1.3.2. „Profil” i „konsystencja” diakonatu
1.3.3. Nałożenie rąk „non ad sacerdotium, sed ad ministerium”
1.3.4. „[...] sed ad ministerium [episcopi]”
1.3.5. Diakonat jako urząd pośredniczenia („medius ordo”)
2. Aspekty prawne
2.1. Wprowadzenie diakonatu stałego w strukturę hierarchiczną Kościoła lokalnego
2.1.1. Diakonat stały w diecezjach
2.1.2. Diakonat stały w Instytutach życia konsekrowanego i Stowarzyszeniach życia apostolskiego
2.2. Inkardynacja
2.3. Obowiązki i prawa diakona stałego
2.4. Misja kanoniczna diakonów stałych
2.5. Sankcje karne przewidziane wobec diakonów popełniających przestępstwa 2.6. Utrata stanu diakońskiego
Rozdział III
Kandydaci do diakonatu stałego
1. Rozeznanie przez Kościół zdatności kandydata
2. Przymioty ogólne kandydata
2.1. Profil kandydata nakreślony przez świętego Pawła Apostoła
2.2. Wskazania Ojców Apostolskich i Synodów Kościoła
2.3. Przymioty i wymagania wynikające z Kodeksu Prawa Kanonicznego
2.4. Przymioty ludzkie i cnoty ewangeliczne wymagane przez „diakonię”
2.5 Wiek kandydata
2.6. Nieprawidłowości i przeszkody
3. Przymioty związane ze Sanem życia kandydata
3.1. Celibatariusze
3.2. Żonaci
3.3. Wdowcy
3.4. Członkowie Instytutów życia konsekrowanego i Stowarzyszeń życia apostolskiego
Rozdział IV
Formacja kandydatów do diakonatu stałego
1. Odpowiedzialni za formację
1.1. Duch Chrystusa
1.2. Biskup lub wyższy przełożony zakonny
1.3. Dyrektor formacji
1.4. Opiekun
1.5. Kierownik duchowy
1.6. Proboszcz
1.7. Profesorowie
1.8. Wspólnota formacji diakonów stałych
1.9. Wspólnota pochodzenia
1.10. Aspirant i kandydat do diakonatu
2. Program formacji
2.1. Przedstawienie aspirantów
2.2. Okres propedeutyczny
2.3. Obrzęd liturgiczny dopuszczenia do grona kandydatów do diakonatu
2.4. Czas i miejsce formacji
2.5. Udzielenie posługi lektoratu i akolitatu
2.6. Święcenia diakońskie
3. Wymiary formacji
3.1. Formacja ludzka
3.1.1. Łaska Boża podstawą formacji ludzkiej
3.1.2. Kształtowanie cnót
3.1.3. Zdolność do utrzymywania więzi z innymi
3.1.4. Dojrzałość uczuciowa
3.1.5. Formowanie do posłuszeństwa i wolności
3.1.6. Kształtowanie sumienia moralnego
3.2. Formacja duchowa
3.2.1. Pogłębienie duchowej więzi z Chrystusem
3.2.2. Eucharystia.
3.2.3. Adoracja Najświętszego Sakramentu
3.2.4. Sakrament pokuty
3.2.5. Lectio divina
3.2.5.1. Lectio divina w perspektywie duchowości diakońskiej
3.2.5.2. Lectio divina jako wsłuchiwanie się w głos Boży i dialog z Bogiem
3.2.5.3. Lectio divina jako źródło życia duchowego
3.2.5.4. Konieczność ustawicznego praktykowania lectio divina
3.2.5.5. Lectio divina jako działanie Kościoła
3.2.5.6. Lectio divina jako modlitwa
3.2.5.7. Owoce duchowe lectio divina
3.2.6. Modlitwa Kościoła
3.2.7. Modlitwa osobista
3.2.8. Rachunek sumienia
3.2.9. Kierownictwo duchowe
3.2.10. Pobożność Maryjna
3.2.11. Zaangażowanie żon i dzieci
3.3. Formacja doktrynalna (intelektualna)
3.3.1. Konieczność solidnej formacji intelektualnej
3.3.2. Kryteria przy opracowywaniu programu formacji intelektualnej
3.3.3. Dyscypliny naukowe i sposób ich wykładania
3.3.4. Miejsce formacji doktrynalnej i jej wymiar czasowy
3.4. Formacja duszpasterska
3.4.1. Aspekt teoretyczny
3.4.2. Aspekt praktyczny
Rozdział V
Posługa diakońska
1. Diakonia Słowa
1.1. Posługa homiletyczna
1.2. Posługa katechetyczna
1.3. Posługa diakona na rzecz „nowej ewangelizacji”
l.4. Posługa diakona zmierzająca do wychowywania chrześcijan do udziału w życiu społecznym i politycznym
1.5. Posługa diakona na rzecz odnowy duszpasterstwa rodzin
1.6. Zadania misyjności
2. Diakonia liturgii
2.1. Diakonia liturgiczna - charakterystyka ogólna
2.2. Posługi liturgiczne diakona stałego — charakterystyka szczegółowa
2.2.1. Chrzest
2.2.2. Eucharystia
2.2.2.1. Obrzędy wstępne
2.2.2.2. Liturgia Słowa
2.2.2.3. Liturgia eucharystyczna
2.2.2.4. Komunia święta
2.2.2.5. Obrzędy zakończenia
2.2.3. Komunia święta poza Mszą świętą i kult Eucharystii
2.2.4. Sakrament małżeństwa
2.2.5. Opieka duszpasterska nad chorymi
2.2.6. Liturgia Godzin
2.2.7. Sakramentalia
2.2.7.l. Celebracja błogosławieństwa związanego z katechizacją
2.2.7.2. Celebracja błogosławieństw miejsc i rzeczy do użytku w liturgii albo dla kultu chrześcijańskiego i pobożności ludowej
2.2.7.3. Celebracja błogosławieństw przywołujących posługę miłości
2.2.7.4. Celebracja błogosławieństw związanych ze środowiskiem społecznym i rodziną
2.2.8. Obrzędy pogrzebowe
3. Diakonia miłosierdzia
Rozdział VI
Duchowość diakońska
1. Powszechne powołanie do świętości
2. Powołanie do świętości biskupów, prezbiterów i diakonów
3. Specyfika duchowości diakońskiej
3.1. Relacja do Chrystusa
3.2. Relacja do Kościoła
3.3. Relacja do zbawienia człowieka w Chrystusie
4. Środki życia duchowego
4.1. Wypełnianie obowiązków diakońskich
4.2. Życie sakramentalne
4.3. Kierownictwo duchowe
4.4. Modlitwa
4.4.1. Modlitwa osobista
4.4.2. Modlitwa Liturgii Godzin
4.4.3. Konieczność milczenia w modlitwie
4.5. Pobożność Maryjna
5. Duchowość diakońska a sytuacje życiowe
Rozdział VII
Formacja stała
1. Konieczność formacji stałej diakonów
2. Cele i cechy charakterystyczne formacji stałej
3. Protagoniści formacji stałej diakonów
3.1. Wspólnota Kościoła lokalnego
3.2. Diakon głównym odpowiedzialnym za swoją formację
3.3. Rola biskupa diecezjalnego i wyższego przełożonego zakonnego w procesie stałej formacji diakonów
3.4. Wkład formatorów w stałą formację diakońską
3.5. Pomoc rodziny w stałej formacji diakonów
4. Wymiary formacji stałej
4.1. Formacja ludzka
4.2. Formacja duchowa
4.3. Formacja intelektualna
4.4. Formacja duszpasterska
5. Organizacja i środki formacji stałej diakonów .
Zakończenie
Bibliografia
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|